|
De laatste jaren valt het me steeds vaker op: Door de weeks lijkt het overal steeds drukker te worden. Of je nu om tien uur 's-morgens, 12 uur in de middag of half drie door Veendam heen rijdt, het is altijd overal nogal druk. Ik vraag me dan wel eens af of al die mensen die daar rondrijden niet een keer naar hun werk moeten? Ook bij het bekijken van het weerbericht, waarbij de weerman (of vrouw) vandaag in volle vreugde verteld dat we "hoogzomers weer (yeah, alsof iedereen dol is op die hitte, niet dus) hebben en dat veel mensen er op uit gingen naar het strand", rijst weer de vraag "moeten we niet door de weeks gewoon aan het werk?". Als het zo rond de kerstdagen of de grote vakantie is kan ik me er wat bij voorstellen, maar tegenwoordig lijkt geen enkel moment meer een uitzondering. Zal het komen omdat iedereen tegenwoordig zo makkelijk over een auto kan beschikken? De meeste straten in Veendam staan bomvol auto's. Zo ook bij m'n pa in de HJ Topstraat en ook hier bij voor het huis staan vaak veel auto's.
Ten opzicht van 10 jaar geleden is het dagelijks leven in Veendam veel drukker geworden. En ook in andere plaatsen, want ik kom voor m'n werk nogal overal. Om dan nog maar niet te zwijgen over de mentaliteit van mensen op straat. Iedereen loopt als een orang oetang voorover weggedoken in het mobieltje en de buitenwereld ontgaat hen. Verderop zijn 2 automobilisten, waarvan de 1 de andere gesneden heeft, die elkaar uitschelden, handgebaren maken en dreigen met fysiek geweld. De maatschappij glijdt af, socialiteit lijkt ver te zoeken en de drukt blijft maar toenemen.
|